onsdag 4 juli 2018

Utdelningar i juni och lite inköp

Under juni 2018 så fick jag 4859 kr i bruttoutdelningar (och P2P-räntor), vilket motsvarade 4321 kr efter källskatt och andra avgifter. Förra året fick jag 3312 kr i nettoutdelningar i juni, och ökningen 2017 - 2018 var hela 30%.

Jag är nöjd med hur utdelningarna och börskurserna har utvecklats under det första halvåret. Många har farhågor om en större korrigering eller krasch under 2018 men det finns kunniga bedömare som ser sannolikheten som liten. Själv har jag ställt mig neutral till eventuell krasch och jag har behållit min belåning på cirka 10-15%, i linje med devisen att mer har förlorats på att invänta korrigeringar än på själva korrigeringarna.

 

Har gjort några inköp under juni:
Köpte 4 st 3M för cirka 7000 kr.
Köpte 31 Nordea för cirka 2650 kr.
Köpte 5 NIBE för cirka 450 kr.


3M har en fin historik och jag förväntar mig stadigt stigande utdelningar i många år framöver. Kursnedgången senaste halvåret ser jag som ett bra tillfälle att öka.
Angående Nordea så har jag ganska lite svensk bank och ser nuvarande  kurspress som ett bra tillfälle att öka mitt lilla Nordea-innehav.
NIBE är ett av de mindre svenska bolagen som jag sakta vill öka i, och där jag valt att köpa små poster då och då snarare än att vänta på en kursdipp.

MVH /GI

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Utdelningar i augusti

Pga mycket att göra och inga pengar att investera så har jag inte följt börsen, bolag eller utdelningar de senaste veckorna. Pengamaskinen s...