fredag 10 november 2017

Har sålt McDonalds



För att en investering ska kännas klockren så vill jag gilla produkten eller tjänsten som företaget producerar eller tillhandahåller. Med MCD har detta skavt sedan en tid. Jag kan äta deras hamburgare, men tycker att alla andra hamburgerrestauranger gör godare burgare och pommes. Att barnen hade en period när dom älskade MCDs burgare gjorde att jag trots allt kunde acceptera investeringen ur denna aspekt. Nu har dock även barnens smak utvecklats och de vill hellre gå till andra kedjor. Därtill så har MCDs värdering stigit kraftigt senaste halvåret och direktavkastningen är nere på 2,20%. Om företaget hade en förväntad kraftig tillväxt framför sig så hade detta varit ok, speciellt med tanke på dess fina historik. Men stor tillväxt i McDonalds kan man nog inte förvänta sig. Därför har jag i dagarna sålt hela mitt innehav i MCD, motsvarande cirka 2% av portföljen.
Pengarna använde jag för att öka lite i GSK, Brookfield Renewable, Iron Mountain, Tryg, Kinnevik och Fenix Outdoor. Förväntad utdelning ökar med 351 kr/år.

/GI

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Utdelningar i augusti

Pga mycket att göra och inga pengar att investera så har jag inte följt börsen, bolag eller utdelningar de senaste veckorna. Pengamaskinen s...