torsdag 21 december 2017

Skitregler från EU




Tack vare en fråga/kommentar så har jag uppmärksammats på EU:s nya regler kring ETFer, som börjar gälla 3/1 -18. Med tanke på hur stora konsekvenser detta får för många investerare så är det konstigt att det inte har varit mer artiklar i dagstidningarna. Jag antar att de flesta reagerat som jag gjorde när jag fick ett meddelande från Avanza om att de ETFer som jag har i min IPS bara kan säljas efter nyår (inte köpas). Jag tänkte att detta var perifer information som kanske bara rör Avanza eller IPS. Därför undersökte jag inte vad reglerna egentligen innebär, förrän jag fick en kommentar här på bloggen.

Min sammanfattning av de nya reglerna är att det krävs mer dokumentation från företagen som står bakom ETFerna, bl.a. om hur avgiften (årsavgiften) används. Utan all den nya informationen så får man inom EU inte klassa en ETF som en produkt som vanliga människor kan hantera. EU tycker helt enkelt att alla ETFer är osäkra eller farliga om dom saknar denna extra dokumentation.

Vem hittar på denna typ av skitregler? Jag vet inte om det är lobbyister som påverkat EU-parlamentariker eller om det bara är vanliga regelälskande byråkrater som har fått jobba ostört. Även om det är lockande att tänka att någon tjänar pengar på detta så tror jag nog i första hand på byråkratspåret. För några år sedan hade vi parodiska EU-definitioner på hur olika frukter fick se ut med konsekvens att många fina frukter måste klassas som sekunda. Jag misstänker att det är samma härliga konsumentskyddande byråkrati som gett oss de nya ETF-reglerna. För ingen vill väl köpa en banan och sedan upptäcka att böjen är avvikande!

Avanza har publicerat en lista med nästan 2000 olika ETFer som man inte får köpa efter nyår. Dvs om man bor i EU, för i USA ser man inga problem med dessa ETFer. Enligt Avanzas information så gäller förbudet alla Svenska banker (och antagligen alla banker i EU). Inte oväntat så är de amerikanska fondbolagen ointresserade av att spela med i byråkratispelet och skapa nya dokument och kartlägga exakt hur intäkterna används. ETFer med låga priser behöver ju tänka på hur dom spenderar sina anställdas tid, annars kanske de inte är billiga så länge till.

Rent praktiskt så innebär de nya EU-reglerna en hel del arbete för en investerare som mig själv, som vill ha de billigaste breda indexnära ETFer som täcker hela världens aktiemarknader. För de idag billigaste ETFerna är inte oväntat ofta Amerikanska och saknar den dokumentation som EU kräver.

Av mina idag 12 ETFer så är det bara 2 som är godkända av EU. Båda mina godkända ETFer är Irlandregistrerade iShares-ETFer. Därför är det rimligt att misstänka att iShares har anpassat sig till de nya EU-reglerna. Genom att gå igenom iShares listor på Irlandregistrerade ETFer och kolla deras utdelande aktiefonder mot Avanzas svarta lista så kan jag se att det verkar stämma; Irlandregistrerade iShares-ETFer verkar vara ok för EU. Bland dessa EU-godkända ETFer så är det väldigt många som startades under det senaste halvåret, vilket passar med att de är en anpassning till EU-reglerna.

Övriga stora ETF-bolag har jag ännu inte hunnit kolla på detta grundliga sätt, men man kan misstänka att inte alla har anpassat sig som iShares gjort.

Vad får detta för konsekvenser för min portföljsammansättning? Med förbehåll för att jag hittar superbilliga breda ETFer som tidigare undgått mig så kommer investeringar i ETFer kosta betydligt mer framöver:

För billigaste USA-ETFen ökar priset från 0,03% (ITOT, iShares Core S&P Total U.S. Stock Market) till 0,07% (IUSA, iShares S&P 500 UCITS ETF USD).

För billigaste Europa-ETFen ökar priset från 0,10% (VGK, Vanguard FTSE Europe ETF) till 0,28% (EQDV, iShares MSCI Europe Quality Dividend UCITS ETF).

För billigaste World-ETFen (västvärlden) ökar priset från 0,06% (SCHF, Schwab International Equity ETF) till 0,30% (IWDG, iShares Core MSCI World UCITS ETF och även SUWS, iShares MSCI World SRI UCITS ETF).

För billigaste Emerging Markets-ETF ökar priset från 0.13% (SCHE, Schwab Emerging Markets Equity ETF) till 0,65% (EUNY/SEDY, iShares EM Dividend UCITS ETF).

Priserna ökar över hela paletten. För USA och Europa får vi enbart 100% till 200% prishöjning. Men inom World och Emerging Markets får vi en prishöjning på 400% i julklapp från EU. 

Om någon känner till en bred aktie-index-ETF som är både EU-godkänd och billigare än ovan så får ni mycket gärna lämna en kommentar och berätta.

I övrigt så är det nog bara att äta denna bajsmacka och hoppas att det på sikt blir bättre prispress inom EU-godkända ETFer precis som skett inom övriga breda ETF-utbudet. Jag har övervägt att skriva till några Svenska EU-parlamentariker för att klaga, men jag tror att det är för sent

MVH /GI

8 kommentarer:

  1. Så uselt. Blir till att leta Irlandsreggade fonder framöver men som du säger så är avgifterna rätt avskräckande jämfört med de amerikanska.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du tittade in!
      Ja, man får fortsätta att leta och antagligen acceptera högre kostnader.
      Kina och stora delar av Emerging Markets verkar vara svåra att direktäga aktier i. Men jag vill ju inte missa dessa marknader helt och kommer nog betala 0,65% om det krävs. Europa bortom Norden kan jag kanske hantera med en fortfarande billig UK-ETF (IUSZ / ISF, iShares Core FTSE 100 UCITS ETF GBP Dist) som bara kostar 0,07% och har schysst direktavkastning + spridda vettiga Tyska och Franska aktier (på Nordea).
      Tur iallafall att jag känslomässigt kan hantera att få ett stort antal aktier och ETFer i min portfölj :D

      Radera
  2. Ser fram mot inlägg gällande ETF:er att nu köpa i. Vad gäller nu för Alibaba och Tencent?

    Mvh
    P

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Jo letandet efter billiga ETFer fortgår, speciellt ETFer som täcker in Emerging Markets. Idag fick jag dock ett bra tips från Nordnet när de meddelade att alla ETFer som är listade på Tyska XETRA är EU-godkända.
    Tack vare det tipset så har jag än så länge hittat AMUNDI ETF MSCI EMERGING MARKETS UCITS ETF (AMEM) som bara kostar 0,20%. Den har som sina största placeringar 5,6% Tencent, 4,4% Samsung och 3,9% Alibaba. Se fondens hemsida: https://www.amundietf.fr/professional/product/view/FR0010959676

    Det enda dåliga är att jag egentligen vill ha utdelningar, och denna ETF ackumulerar intäkterna. Det låga priset gör dock att jag hellre köper denna fond än en utdelande motsvarighet för 0,65%.

    Om jag hittar något billigare eller liknande billigt med utdelning så kommer jag skriva om det.

    Ha det bra!
    / GI

    SvaraRadera
    Svar
    1. Amundi vekar ha mer än 1 ETF med Tencent, Samsung och Alibaba som top-tre. AMUNDI ETF MSCI EM ASIA UCITS ETF (AMEA) säljs också i Tyskland och finns inte med på Avanzas lista över förjudna ETFer. Den har 7,6% Tencent, 6,0% Samsung och 5,3% Alibaba enligt Amundis hemsida. Ingen utdelning, men den verkar ju bra om man i första hand vill ha dessa tre företag.

      Efterforskningarna fortsätter.

      / GI

      Radera
    2. Tack för svaren! Ser fram mot ett inlägg i frågan.

      /p

      Radera
  4. Skitregler så sant! Men jag vill ändå passa på att önska dig ett gott nytt år!

    SvaraRadera
  5. Gott nytt år till dig också Procentpanik, och till alla er andra!

    SvaraRadera

Utdelningar i augusti

Pga mycket att göra och inga pengar att investera så har jag inte följt börsen, bolag eller utdelningar de senaste veckorna. Pengamaskinen s...