måndag 11 juni 2018

Fått tilldelning Hernö Gin

Bildresultat för hernö gin

Julaftonskänsla idag när jag såg att jag fått tilldelning i Hernö Gins senaste nyemission!

Företaget vill dels ha fler aktieägare och dels bygga ett nytt besökscenter, och har därför gjort en nyemission. Inget desperat med detta, och det finns inga ekonomiska problem vad jag kan se. Försäljningen ökar starkt och priserna fortsätter att trilla in. När suget efter världens godaste gin når resten av världen så bör ju försäljningen öka ännu mer. Man skulle kunna kritisera den höga värderingen i emissionen men jag tror starkt på kraftig tillväxt och accepterar i detta fall ett högt P/E.

Jag hade skrivit upp mig på 250 aktier och fick alla 250. Inget courtage och med 37,5 kr per aktie så gick kalaset på 9375 kr. Egentligen så skulle jag vilja ha 3 ggr så mycket av detta företag, men det fanns inte utrymme för större utsvävningar. Aktien är onoterad och det känns bara bra tycker jag! Företaget vinner ständigt nya priser för sin gin, och nu kan jag fokusera på dessa framsteg istället för att se om Mr. Market vill handla upp eller ner aktien.

På några års sikt så tror jag att Hernö Gin kommer att noteras, men jag har inte bråttom. De verkar i alla fall ha bestämt sig för att ha en generös utdelningspolicy, och det är ju mycket trevligt om ett företag kan lyckas med både stark tillväxt och goda utdelningar. Innan det blir utdelningar så vill jag nog besöka företaget, för att få se insidan medan det fortfarande är ett ganska litet företag.

Blir spännande att följa mitt första onoterade innehav! Och att gå och köpa min första flaska!

MVH  /GI

5 kommentarer:

  1. Grattis! När tror du aktierna kommer in på depån?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Faktiskt ingen aning, men tycker att det borde hända inom en vecka efter att jag betalat för aktierna. Så denna vecka borde aktierna dimpa ned på depån. Valde att ha aktierna på Avanza då de är onoterade och enligt uppgift så tar Nordnet ut en ganska hög avgift för onoterade aktier. Alla mina andra innehav är i kapitalförsäkringar, men med onoterat så går inte det. En effekt av detta är att jag kommer att få kallelse till bolagsstämma etc, och det känns ju kul.

      MVH /GI

      Radera
    2. Jag kör samma upplägg som dig och inväntar fortfarande min tilldelning. Får se om det dyker upp några aktier snart, annars får det bli att kontakta emittenten. :)

      Radera
  2. Jo, nu ungefär är det en vecka sedan betalning. Jag tror jag ska kontakta emittenten efter helgen, om jag inte fått aktierna innan dess.
    MVH /GI

    SvaraRadera
  3. Nu har jag varit i kontakt med emittenten och beskedet är att det kan ta en månad att få in onoterade aktier på en depå.
    Så länge allt verkar vara i sin ordning så har jag inga problem med att vänta.

    MVH /GI

    SvaraRadera

Utdelningar i augusti

Pga mycket att göra och inga pengar att investera så har jag inte följt börsen, bolag eller utdelningar de senaste veckorna. Pengamaskinen s...