fredag 5 januari 2018

Översyn ETFer

Som bekant har nya EU-regler ändrat ETF-landskapet i EU. Initialt reagerade jag enbart med ilska och besvikelse, men i regelpaketet ingår faktiskt 1 bra förändring, nämligen att fondbolagen måste redovisa den egentliga totalkostnaden för fonden. Jag trodde i min enfald att så redan var fallet men tydligen så har flera fonder tidigare kunnat paketerat kostnader så att de döljs för kunden. Men med det nya redovisningssättet så syns alla kostnader och vissa fula fondbolag har fått påtagligt "höjda" avgifter (även om det egentligen var lika dyrt innan). Både denna förändring och det ändrade utbudet manar till en genomgång av tillgängliga ETFer. Petrusko har skrivit om förbättringen i hur kostnader ska redovisas

Jag har kollat genom flera stora fondbolags aktieindexfonder och Nordnets och Avanzas nya inskränkta utbud, på jakt efter de billigaste indexfonderna som kan täcka större delen av världsekonomin. Resultatet är inte fullt så dåligt som jag trodde innan jul, men lite dyrare än tidigare verkar det bli. Den viktigaste skillnaden mot mina tidigare favorit-ETFer är att jag nu, pga priserna, kommer välja ackumulerande (icke-utdelande) ETFer på flera marknader. Här väljer jag att se fördelarna med detta: Att jag kan få fint courtagefritt månadsspar på Nordnet till ett klart lägre pris än en globalfond och att frånvaro av utdelningar ger en liten besparing (växlingskostnader och courtage för nytt inköp).

De billigaste aktieindex-ETFerna som jag hittat. Grönmarkering på mina favoriter, som jag antingen har redan har eller har anmält månadsspar på, eller som jag vill köpa manuellt. Rödmarkering på ETFer som har rätt att börja ta ut avgifter vid köp eller försäljning och en Europa-ETF som har billig avgift just nu, men som enligt faktabladet har rätt att höja avgiften kraftigt. Båda dessa problem är i mina ögon tillräckliga för att man ska undvika dessa ETFer.

I övrigt är denna lista min aktuella "Best of" när det gäller att bygga en egen världsfond.



Tillägg: Jag hade missat att inkludera ETFer från Vanguard. De har liknande låga priser som de billigaste från övriga bolag, men de delar ut varje kvartal och är Irlandregistrerade (utan källskatt). Därför platsar ett flertal Vanguard-ETFer på listan. Jag har fyllt på med ETFer och grönmarkerat en av dessa nyinförda ETFer, men inte tagit bort någon annan ETF.
Tillägg 2: Har i feb -18 hittat en billigare Eurostoxx 50-ETF och lägger till den i listan.




MVH /GI

8 kommentarer:

  1. Tack för mycket bra genomgång. Började en egen i morse innan jag såg din. Kanske ger upp själv nu :)

    Har du kikat något på Vanguard FTSE All-World High Dividend Yield UCITS ETF (VGWD)? Tycker den ser rätt OK ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag inser att jag inte kollat Vanguards ETFer tillräckligt noggrant. Trodde av någon anledning att alla deras ETFer var otillåtna. Så tack för tipset som fick mig att se detta!
      Nu har jag uppdaterat tabellen, med ETFer även från Vanguard (som hittas via Nordnet).

      Ang VGWD så verkar den ha vettiga innehav, men med High Yield-ETFer så är jag alltid lite rädd att de består av allt för många företag som av goda anledningar tappat i aktiekurs och därför fått en högre direktavkastning. När ETFen sedan omviktas så kommer den ta in nya aktier på fallrepet. I det aktuella fallet har jag bara sett de 10 största innehaven, och de verkar ju stabila och bra, och min oro är mer generell för denna ETF-genre. Sammantaget tycker jag att denna ETF platsar på min lista, men jag kommer nog inte köpa den. Jag direktäger nog hellre fina högutdelande företag, och satsar på klassiska index när det gäller ETFer.

      MVH /GI

      Radera
    2. High yield är ett dåligt namn på denna tycker jag, higher hade varit bättre. Indexet som trackas utgår från FTSE's All World Index som är ett marknadsvärdeviktat världsindex med aktier från både EM och DM som exkluderar REITs. Utifrån det universumet väljs sedan de aktier med högre yield än resten. Aktier som Amazon som saknar utelning faller bort helt. Det är alltså inget index som jagar spekulativa dogs som tex fonden SDIV gör. Det finns vissa innehav som jag hade undvikit som tex CenturyLink men de har en vikt på runt 0.06 procent. Jag tycker den här fonden ser ut att ge en mycket god riskspridning (1255 bolag) till en OK kostnad och man får utdelning.

      Radera
    3. Du har rätt, VGWD är inte som SDIV, och verkar vid närmare påtittning vara en riktigt fin världsfond (inkl. 11-12% EM). VGWD borde rimligtvis kunna ha en vettig och stabil kursutveckling över tid och samtidigt ökande utdelningar.
      Med risk för att vara överdrivet snål så tänker jag dock att 0.29% avgift är lite för högt med tanke på att USA utgör en ganska stor andel. Jag tänker mig att jag kan få en liknande världstäckning till ett lägre pris genom att köpa andra billigare ETFer. Direktavkastningen blir lite lägre, kanske 2.5% istället för 3%. Priset blir under 0.15% istället för 0.29%.
      En annan aspekt är att när jag köper aktier så vågar jag sällan köpa icke-utdelande företag så som Netflix, Google och Amazon, även om jag använder deras produkter och tror på företagen. Därför tänker jag att jag får lite riskspridning genom att att ha ETFer som inkluderar denna typ av företag.
      MVH /GI

      Radera
  2. Den D500 är lustig, kika på fondens innehav.

    SvaraRadera
  3. Jo, det ser ju onekligen lustigt ut. Å ena sidan finns information om hur innehaven fördelar sig över alla olika sektorer, och å andra sidan så finns det bara ett (1) innehav. Jag kan inte teknikaliteterna men jag har utgått från att innehavet som denna ETF köper in sig i är ett slags värdepapper som relaterar till S&P 500. Fonden verkar således inte äga aktier i traditionell mening. Det som ETFen äger återfinns även i en S&P 500 bull x2-ETF som jag hittade och i en S&P invers x1-ETF, och det stämmer ju bra med denna teori.

    I grunden så vill jag ju äga riktiga aktier (direkt eller via ETF) snarare än finanstekniska papper. Jag vet inte om man ska betrakta denna ETF som likvärdigt med en vanlig aktieägande ETF eller om man ska dra öronen åt sig, men jag lutar åt att kanske betrakta det som en vanlig S&P-ETF. Om det hade gällt en ädelmetall-ETF så hade jag å andra sidan önskat att den ägde fysisk ädelmetall, inte ädelmetallrelaterade papper.
    Vet inte om det är en relevant jämförelse som visar på ett inkonsekvent förhållningssätt till finanstekniska papper eller om ädelmetaller är en helt annan femma.

    Jag tror hur som helst att jag måste våga köpa delar i D500 (eller liknande ETFer), och att jag intalar mig själv att det är samma sak som att äga delar i en ETF som äger verkliga S&P-aktier. För om jag tillåter mig att tycka detta är skumt så tror jag att jag ger för mycket utrymme för paranoida världstolkningar. Men samtidigt så kan jag respektera den som väljer bort denna ETF till förmån för en ETF som äger aktierna på riktigt.
    MVH /GI

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte direkt swapförfarandet jag tänkte på utan själva innehaven. De verkar skifta från dag till dag. När jag tittade sist var Unilever störst. Nu ligger Sandvik! på plats sex. Vad är det man köper när man köper den här produkten? En random portfölj de hoppas skall gå som S&P 500? Förstår inte mycket av denna.

      Radera
    2. Detta var roligt!
      Nu har jag för första gången tittat på Powershares egna hemsida. Först såg jag ett helt normalt S&P-innehav med bl.a. Apple och Alphabet bland de största innehaven, men efter att hemsidan uppdaterat sig så fanns det 2,5% etiopiska innehav och som du skriver även Sandvik på sjätte plats. Definitivt inte S&P 500. Mycket konstigt, och ganska roligt.

      Antar att Powershares har blandat ihop sina dokument. Jag skriver ett mail till dom och frågar artigt om innehaven i denna S&P 500-ETF.

      När man hittar glasbitar i barnmaten så får man kanske en lastpall med barnmat som plåster på såren. Jag misstänker att Powershares inte har en sådan policy. Om jag mot förmodan skulle få någon belöning för mitt mail till dem så ska den belöningen självfallet tillfalla dig Krösus, för att du upptäckte detta påskägg.

      https://www.powersharesetf.com/ie/private/en/product/source-sp-500-ucits-etf-%E2%80%93-distributing/fund-components


      MVH /GI

      Radera

Utdelningar i augusti

Pga mycket att göra och inga pengar att investera så har jag inte följt börsen, bolag eller utdelningar de senaste veckorna. Pengamaskinen s...